2011. február 6., vasárnap

Áfonya

Energiaértéke: 100 gramm áfonya = 42 kcal/176 kJ
A vad áfonya tápértéke nagyobb a termesztettekénél. Különlegessége a myrtillin nevű kék festékanyag: gátolja a kórokozók fejlõdését a bélben.A C-vitaminnal és folsavval együtt vérképzõ.Rendkívül sok csersavat tartalmaz.
A méregtelenítõ enzimek egész sorát aktivizálja, és ezáltal semlegesíti a rákkeltõ anyagokat. Az áfonya bogyóit nyugodtan lehet fogyasztani de a magjai problémát jelenthetnek az érzékeny gyomrúaknak.Legfontosabb összetevői többek között az antioxidánsok.

Alma

Egy közepes nagyságú nyers alma 80 kalóriát, 21 gramm szénhidrátot, 3,7 gramm rostot, és 10-15 mg C - vitamint biztosít. Az almában több mint 300 értékes anyag megtalálható.
A pektintartalma az, ami növeli a gyümölcs értékét. Ez a rostanyag a gyomorban megduzzad, semlegesíti a méreganyagokat, és csökkenti a koleszterinszintet. Az alma értékes tápanyagai közvetlenül a héja alatt találhatók, ezért vigyázzunk, hogyan hámozzuk.
Tartalmaz: 
  • gyümölcscukrot (8-13 %)
  • C – vitamint
  • A – vitamint
  • B – vitamin
  • Folsavat
  • Kalciumot
  • Magnéziumot
  • Káliumot
  • Ként

Ananász

A nyers ananászban megtalálható a bromelin nevü enzim amely a fehérjemolekulák bontása révén gyorsítja a fehérjeemésztést és segítséget nyújt a zsír elégetésében.Az ananászkonzervben már nincs bromelin fehérjebontó enzim ugyanis az a hőkezelés során elvész. Az ananászlének viszont izzasztó és vizelethajtó, ezáltal lázcsillapító hatása van.


Banán

Energiaértéke: 100 gramm banán = 374 kJ, 88 kcal
Ez nagyjából kétszer annyi, mint az almában, körtében vagy narancsban található energia.
Egy átlagos méretű banán kalóriatartalma 140 kcal.
Kevés fehérjét tartalmaz, viszont ebben mind a nyolc létfontosságú aminosav megtalálható.
A banánban tízféle vitamin, 18 ásványi anyag, és különféle nyomelemek rejtõznek. Említésre méltó a folsav, a pantoténsav valamint a kálium.
Annak ellenére, hogy nem kifejezetten lédús gyümölcs, 73-74 %-a víz.
Összetételét tekintve 2 g fehérjét és 2-4 g rostot, 0,2-0,4 g zsírt, tekintélyes mennyiségű, 16-20 g szénhidrátot tartalmaz.
680 mg káliumot, 80 mg magnéziumot és 140 mg kalciumot tartalmaz, emiatt fogyasztása kifejezetten ajánlott sportolóknak izomgörcsök megelőzésére, emellett a benne található magnézium és kálium jó hatással van a vérnyomásra.
Kedvező nyomelem-összetétellel is rendelkezik, cink, molibdén és szelén található benne.Vitamintartalma nem nagy, de némi A-, B-, C- (100 g-ban 12 mg) és E-vitamin van benne. B6-vitamin-tartalmának köszönhetően segít leküzdeni a vitaminhiányból adódó szédülést, és gyógyír lehet különböző bőrkellemetlenségekre, cserepes ajkakra és hajhullásra.
A banánnak stresszoldó hatása is van.
Értékes növényi pigmenttel látja el a szervezetünket, ami nyugtató hatású.
Számos, az egészséges, nyugodt és mély alváshoz szükséges tápanyagot tartalmaz: a triptofán aminosav elősegíti a harmonikus elalvást, a tirozin aminosav pedig a mély alvást.
A titok nyitja, hogy a szervezet a triptofán segítségével melatonin nevű hormont termel.
A nyugtató hatás fokozható, ha tejjel összekeverve turmixnak issza az ember lefekvés előtt.Gyerekeknek kimondottan ajánlatos: finom és jó altató.
A banánnak szexuális vágyfokozó hatást is tulajdonítanak, amit a benne található növényi hormonokkal és nyomelem-összetételével magyaráznak.
Ezzel lehet összefüggésben, hogy segít a nőknek a PMS (premenstruációs szindróma) tüneteinek enyhítésében.
Fogyaszthatjuk tejszínhabbal, kevés mézzel, cukorral, fahéjjal, diódarabokkal, rummal, készíthetünk belőle gyümölcsturmixot, banános gyümölcssalátát.
Felvágva, eperrel, kivivel a legfinomabb.
Érdemes azonnal elkészítés után megenni, mielőtt megbarnulna.
Gyümölcstorta diszitésére is alkalmas csak arra kell vigyázni, hogy a zselatin jelyesen lepje el mert ha kilóg belöle, akkor megbarnul.
Az érési folyamat során a benne lévõ keményítõ cukorrá alakul át.
Ezért különösen fontos a szellemi munkát végzõk, és a sportolók számára, a kitartó teljesítmény érdekében.

Birsalma

A szénhidráttartalma megegyezik az almáéval vagy a körtéével, C-vitamin tartalma 100 grammonként több mint 10 mg.
Gyümölcsféléink közül a birsalmának a legmagasabb a pektintartalma, ezért a konzervipar fontos alapanyaga.
Csersavtartalma miatt fanyar az íze.
Kősejtes állománya és összehúzó hatása miatt nyersen nem szokták fogyasztani.
Kevés szegfűszeggel, cukorral, citrommal ízesítve birsalmakompót készithető belőle, ami késöbb egy leves alapanyagául is szolgálhat.
A mustban befőzött birs igazi különlegesség, elkészitéséhez víz helyett mustban főzik fel a gyümölcsszeleteket.
Továbbá készithető belőle birskocsonya, birslekvár, birsalmasajt.
Ez utóbbi lényege, hogy a hámozatlan birset megfőzzük, levét leszűrjük, majd a gyümölcshústugyanannyi cukorral és kilónként egy fél citrom levével sűrűre főzzük.
Szinezni lehet a kékszőlő levével, lehet diót vagy mandulát tenni bele. A sűrű masszát formákba öntjük, és egy-két napig szárítjuk.
Jótanács: a tisztított, hámozott birs húsának megbarnulását úgy akadályozhatjuk meg, ha a főzővizébe kis citromlevet csepegtetünk.

Citrom

Energiaértéke: 100 gramm citrom = 27 kal

A citromgyümölcs nagy mennyiségben tartalmaz:
  • C-vitamint (antioxidáns hatású, erősíti a szervezet immunrendszerét)
  • flavonszerű glikozidot (antibakteriális hatást fejt ki)
  • illóolajat (serkenti az emésztést).
A citromlevet hagyományosan hűlés, megfázás, légúti fertőzés esetén javasolják antibakteriális, nyákoldó és gyulladáscsökkentő hatása miatt, de frissítő, lázcsillapító, álmatlanság esetén idegnyugtató, epehajtó, féregűző, vérképző hatása is van.
Bármennyire is savas, gyomorégés ellen is használható.
Nagy a savtartalma (5,8 gramm) és viszonylag nagy mennyiségű élelmi rostot tartalmaz (2,2 gramm).
Ha csak lehet, cukor nélkül fogyasszuk a citromot, mert a cukor rontja a hatását.
A citromhéj reszelve sütemények ízesítője.
A C-vitamin hőre bomlik, ezért lehetőleg csak közvetlenül fogyasztás előtt ízesítsük nyers citromlével az ételeinket, és ne tegyük forró teába, hanem hűvösebb limonádét készítsünk belőle.
Az üveg és a porcelán citromcsavaró jobb, mint a fém, mert az aszkorbinsav (C-vitamin) fémérzékeny.
A citromot a hűtőszekrényben érdemes tárolni, hogy ne száradjon ki.
Ha a héját ízesítésre fel akarjuk használni (például süteménybe reszelni), alaposan meg kell mosni.
A citromlé számos esetben helyettesítheti az ecetet.
Szépészeti célra is sokoldalúan felhasználható: hajöblítéshez, arcpakoláshoz, töredezett köröm kezelésére, a kéz bőrének ápolásához, tisztításához.
Rendszeres használata elhalványítja a szeplőket.

Cseresznye

Energiaértéke: 100 gramm cseresznye = 65-70 kcal, 264-295 kJ
Fõleg a sötét színű fajták nagyon egészségesek.
Káliumban, kálciumban, vasban és kovasavban gazdag.
Csökkenti a húgysavszintet.
A meggy is tisztító hatású növényi savakat tartalmaz.
Belülrõl fertõtlenít és serkenti a mirigyek működését.
A cseresznye 78-82 %-a víz.
Alig van benne zsír (0,3 g) és fehérje, viszont 13 grammnyi szénhidrát, 1,3 g növényi rost van benne.
Gyümölcscukor tartalma attól is függ, mennyire érett cseresznye.
Tartalmaz:
  • kifejezetten sok A-vitamint,
  • B1 - vitamint,
  • B2 - vitamint,
  • B6 – vitamint,
  • jelentős mennyiségű C-vitamint (10-15 mg-ot)
  • fólsavat,
  • pantoténsavat,
  • niacint,
  • biotint,
  • riboflavint.
Az ásványi anyagok és nyomelemek közül megtalálható benne:
  • foszfor,
  • kalcium,
  • nátrium,
  • kobalt,
  • kálium (190-220 mg),
  • vas.
Összetétele miatt kedvezően hatással van a fogak és csontok fejlődésére, egészségére, ideális csemege a fejlődő, csontosodó gyermekszervezetnek.
Termését gyógynövényként is számon tartják.
Szárából, tisztító, vízhajtó, méregtelenítő hatású teát készítenek.
Hasonló élettani hatást lehet megfigyelni magának a gyümölcsnek az elfogyasztása nyomán is, télire azonban csak a száraz szár marad.
Színes karotinoidjai (béta-karotin, lutein és zeaxantin), antociánjai és flavonoidjai gyulladásgátló,fájdalomcsillapító hatásúak, hörgőpanaszokra, náthás bajok ellen is hat.
Napi negyed kiló cseresznye fogyasztása már kimutathatóan csökkenti a vér húgysav-szintjét, és az ízületi betegségek megelőzésében, karbantartásában nagy szerpet játszik
Legajánlatosabb frissen fogyassztani, ha lehet még a szedés napján.
A hűtő alsó fiókjában legfeljebb két-három napig, ideális páratartalom mellett egy hétig tárolható.
A cseresznyét mindig jól mossuk meg, mert gyakran permetezett.
Jól bírja a mélyhűtést, így vitaminjai megmaradnak.
Előtte érdemes kimagozni.
A cseresznye főzéssel is tartósítható.
Így is sok értékes növényi rostot tartalmaz, de a vitaminoknak már csak töredékét találjuk meg benne.
Ízletes ételeket, gyümölcsleveseket, rostos gyümölcsleveket, tortákat és süteményeket, réteseket, lekvárt, kompótot készithetünk belöle.
A cseresznyéből bort vagy pálinkát is lehet készíteni.
Vásásláskor a következőkre érdemes figyelni: 
  • a gyümölcsök legyenek épek, folt- és repedésmentesek, kemények és fényes héjúak 
  • a puha, tompa fényű cseresznyék gyakran kukacosak 
  • a szárral együtt kínált cseresznyén tudjuk csak ellenőrizni az áru frissességét: szára legyen kemény és élénk zöld, levelei szintén 
  • nagy mennyiségű cseresznye elfogyasztása után inkább ne igyunk vizet, mert a héján található élesztőgombákat csak a tömény gyomorsav képes azonnal elpusztítani. Ha a felhígított emésztőnedvek életben hagyják, az élesztőgomba erjesztő munkája nyomán puffadás, gyomorfájás lehet a panasz. De mivel a gyümölcs 78-82 %-a víz, nem valószinű, hogy valaki szomjas lesz utána.
  • a sötétebb fajtája elszinezheti a fogsorunkat, ajkunkat, tehát akkor fogyasszuk amikor nem kell társaságba menni.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...