2011. február 6., vasárnap

Citrom

Energiaértéke: 100 gramm citrom = 27 kal

A citromgyümölcs nagy mennyiségben tartalmaz:
  • C-vitamint (antioxidáns hatású, erősíti a szervezet immunrendszerét)
  • flavonszerű glikozidot (antibakteriális hatást fejt ki)
  • illóolajat (serkenti az emésztést).
A citromlevet hagyományosan hűlés, megfázás, légúti fertőzés esetén javasolják antibakteriális, nyákoldó és gyulladáscsökkentő hatása miatt, de frissítő, lázcsillapító, álmatlanság esetén idegnyugtató, epehajtó, féregűző, vérképző hatása is van.
Bármennyire is savas, gyomorégés ellen is használható.
Nagy a savtartalma (5,8 gramm) és viszonylag nagy mennyiségű élelmi rostot tartalmaz (2,2 gramm).
Ha csak lehet, cukor nélkül fogyasszuk a citromot, mert a cukor rontja a hatását.
A citromhéj reszelve sütemények ízesítője.
A C-vitamin hőre bomlik, ezért lehetőleg csak közvetlenül fogyasztás előtt ízesítsük nyers citromlével az ételeinket, és ne tegyük forró teába, hanem hűvösebb limonádét készítsünk belőle.
Az üveg és a porcelán citromcsavaró jobb, mint a fém, mert az aszkorbinsav (C-vitamin) fémérzékeny.
A citromot a hűtőszekrényben érdemes tárolni, hogy ne száradjon ki.
Ha a héját ízesítésre fel akarjuk használni (például süteménybe reszelni), alaposan meg kell mosni.
A citromlé számos esetben helyettesítheti az ecetet.
Szépészeti célra is sokoldalúan felhasználható: hajöblítéshez, arcpakoláshoz, töredezett köröm kezelésére, a kéz bőrének ápolásához, tisztításához.
Rendszeres használata elhalványítja a szeplőket.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...